Ohita navigaatio

Työtä ja edunvalvontaa korona-aikaan

Ammatillisilla opettajilla on riittänyt haasteita etäopetuksen ja oman terveytensä suojaamisen kanssa. Koronakeväänäkin pitää kuitenkin katsoa myös tulevaisuuteen. Jututimme kolmea AO:n hallituksen jäsentä.

 

Ammatillinen erityisopettaja Helena Kahl tekee töitä saadakseen opetusputkesta syystä tai toisesta pudonneita takaisin koulutukseen ja sitä kautta työelämään. Tämän ryhmän tavoittamiseksi korona-arjessa opettaja joutuu suuntaamaan opetusta yksilöllisemmäksi.

Pitkä ura opettajan ja ammatillisten opettajien edustajana auttaa selviämään uusistakin haasteista. Työntekijöiden asian ajamisen Helena on saanut jo äidinmaidossa: sekä äiti että vaari ovat olleet ay-aktiiveja. Yksi Helenan kiinnostavin kokemus oli olla mukana luomassa ensimmäistä kokonaistyöaika- ja palkkauskokeilua Kainuussa. Yhden vuoden jälkeen kokeilua haluttiin jatkaa ja kehittää, mutta kuntatyönantaja piti sitä liian kalliina.

Vuosityöaika vaatii vielä kehittämistä kuten myös AMK-sopimus. Myös tuntiopettajien asemaa pitää vahvistaa varsinkin vapaan sivistystyön puolella.

Sekä AO:n että OAO:n pitkäaikaisena hallituksen jäsenenä Helena näkee, että edunvalvonnassa hyväksyttäisiin monialaisuus ja erilaisista taustoista tulevat opettajat nykyistä paremmin.

Yli neljänkymmenen opettajan esimiehenä toimivalle Reijo Viitaselle etätyöskentely oli jo tuttua ennen koronaa, joten siirtyminen etäopetukseen sujui melko hyvin.

Ala- ja koulukohtaisia vaihteluja on esiintynyt, mutta monessa ammattikorkeakouluissa arki on saatu sujumaan hyvin. Etätyöskentely voi toisille teettää ylimääräistä työtä mutta toisille taas rauhoittaa työtilannetta.

AO:ssa Reijo on ollut mukana vain muutaman vuoden ja hallituksessa vuoden alusta lähtien, mutta ammattiyhdistystaustaa hänellä on toistakymmentä vuotta. Hänen sydäntään lähellä on koulutuspolitiikka ja siihen vaikuttaminen sekä edunvalvonta koko koulutusalan näkökulmasta.

Jari Jokinen opettaa määrällisiä tutkimusmenetelmiä ja toimii kampuksen tilakoordinaattorina Oulun ammattikorkeakoulussa. Koronapandemian aikana opettaminen on näytön tuijottamista luurit korvilla ja mikrofoni nenän alla. Vaikka etäyhteydet toimivat, opetuksessa ei päästä samalle tasolle kuin lähiopetuksessa – sitä ei kuitenkaan kannata murehtia tässä tilanteessa vaan tehdä vain parhaansa.

AO:n hallitukseen Jari päätyi puolivahingossa vuonna 2012. Vastuuta ja tehtäviä on vuosien varrella tullut lisää. Tällä hetkellä hän vetää AO:n tulo- ja palkkapolittista työryhmää ja on mukana viestintätiimissä. AO:n hallituksen lisäksi hän on OAO:n hallituksessa, OAJ:n tulo- ja palkkapoliittisessa toimikunnassa. Viimeisimmäksi Jari on tullut valituksi myös OAJ:n valtuustoon.

Kun lähdin paikallisen jäsenyhdistyksen puheenjohtajan kehotuksesta ehdokkaaksi AO:n hallitukseen, enpä siinä vaiheessa tajunnut, mihin kaikkeen tässä päätyy.

Kolme nopeaa:

Minkä vinkin antaisit etätyöskenteleville ammatillisille opettajille?

Kahl: Vaikka pääosa valmentavan koulutuksen opiskelijoiden ja opettajien välisestä yhteydenpidosta tapahtuu Teamsin tai Whatsappin välityksellä, älkää unohtako puhelimen tärkeyttä. Etenkin, jos opiskelijan sosiaaliset taidot ovat heikot, omilla kasvoillaan esiintyminen ison porukan kesken saattaa aiheuttaa paineita. Joskus puhelinsoitto toimii parhaiten. Suomalaiset ammatilliset erityisopettajat ovat maailman parhaita luovien ratkaisujen toteuttajia!

Viitanen: Säilyttäkää ammattiylpeys tilanteesta huolimatta. Monessa tapauksessa olemme pystyneet osoittamaan, että toiminnan jatkuminen pystytään turvaamaan vaikeasta tilanteesta huolimatta. Ammatilliset opettajat saavat olla itsestään ylpeitä!

Jokinen: Toivoisin, että opettajat olisivat itselleen armollisia. Pyrimme aina parhaaseen mahdolliseen laatuun, ja tähän ei välttämättä päästä etäopetuksessa. Tavoitellaan tähtiä taivaalta, nyt riittäisi kuu.

Kerro jotain kahdesta muusta kirjoittajasta.

Kahl: Reijo on hyvin harkitseva, ja kun hänellä on sanottavaa, hän puhuu täyttä asiaa, sarkastista huumoria unohtamatta. Jari on hyvin sosiaalinen verkostoituja, joka perustelee asioita tilastojen valossa. Oikeudenmukaisuus on hänelle tärkeää.

Viitanen: Helena on äärimmäisen luotettava, ja hän hoitaa kaikki hänelle uskotut asiat erinomaisesti. Luottamustehtävissä hän on pidetty ja arvostettu yhteistyötä rakentava vastuunkantaja. Jari on hyvin yhteistyökykyinen ja hämmästyttävän nopea tehtävissään.

Jokinen: Helena on tekevä, kätevä ja osaava. Hän pystyy tarkastelemaan asioita monesta eri näkökulmasta, ja hänellä on erittäin laaja kokemus ja asiantuntemus ammatillisesta kentästä. Reijolla on valtavasti tietoa etenkin järjestötyön koulutuksesta ja kehittämisestä.

Mitä muut eivät välttämättä tiedä sinusta?

Kahl: Harrastin nuorena yleisurheilua, ja olin mukana voittamassa Kultaisten piikkarin Jurvan yläasteelle. Olen myös laulanut bändissä ja lapsena kirkkokuorossa.

Viitanen: Olen valmistunut historian opettajaksi, mutta en ole koskaan tehnyt sitä koulutustani vastaavaa työtä. Nykyisinkin pengon mielelläni arkistotietoja. Esimerkiksi isoisän veli oli vuonna 1918 vankileirillä, jossa oli espanjantautia. Hän saattoi tuoda taudin Ruovedelle.

Jokinen: Kuten kunnon tilastotieteilijän sopii, olen hyvä ennustamaan. Tilastotieteitä opiskellessani nuori nainen sanoi, ettei ymmärrä minua ollenkaan. Totesin hänelle, ettei meille tulekaan koskaan tarvetta ymmärtää toisiamme. Heinäkuussa vietämme 37-vuotishääpäiväämme.

Tapahtumat

Tapahtuma | 22.9.2020

AO Akatemia V alkaa

Yhdistyksemme

vaikuttaa ammatillisen koulutuksen sisällön ja aseman kehittämiseen sekä toimii ammatillisen opetusalan työolosuhteiden ja -hyvinvoinnin edistämiseksi yhteistyössä OAJ:n kanssa.