Aika olennaista 16.12.2020?

Pidimme hallituksen hybridikokouksen 16.12.2020.

Eduskunta on hyväksynyt lain oppivelvollisuuden laajentamiseksi. Kyseessä on historiallinen ja tärkeä uudistus. Uudistuksen tavoitteet toteutuvat vain, jos toimeenpanoa varten on käytettävissä riittävät resurssit, kuten materiaalikustannukset ja digi-infran kehittäminen koulutuksen laadun varmistamiseksi. Lisäksi monet juridiset velvoitteet toisen asteen koulutuksessa muuttuvat ja niiden asianmukainen toimeenpano edellyttää opettajien täydennyskoulutusta. Osallistumme yhdessä OAJ:n kanssa vaikuttamistyöhön ensi vuonnakin.

Kävimme keskustelua OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkaisen kanssa ammattijärjestötoiminnan uudistamisesta meidän näkökulmastamme: Olemme asiantuntijataho, teemme koulutus-, tulo- ja palkkapoliittista vaikuttamista sekä osaltamme ammatillista koulutusta tunnetuksi. Kivijalkana ammattijärjestötoiminnassa on mielestämme vahva paikallinen toiminta. Emme näe nykymallisten alueyhdistysten vastaavan riittävästi ammatillisen kentän haasteisiin.

Kävimme palautekeskustelun tämän vuoden hallitustyöskentelystä. Vuosi on ollut antoisa ja työntäyteinen, olemme oppineet kukin osaltamme uutta. Olemme kokeneet tiimi- ja työryhmätyöskentelyn tehostaneen toimintaamme, jokaisen vahvuuksia on hyödynnetty osallistavassa työskentelytavassa. Olemme olleet tyytyväisiä hyvään, monipuoliseen keskustelukulttuuriin. Korona-aikana hybridi- ja etäkokoukset ovat sujuneet hyvin.

Toteutamme keväällä 2021 webinaarisarjan Yhteistoiminta oppilaitoksissa. Lisätietoja verkkosivuillamme.

Emme tänäkään vuonna lähetä joulukortteja, vaan lahjotimme hyvää joulumieltä.

Oikein hyvää joulua ja menestyksekästä uutta vuotta kaikille!