AO Akatemia V käynnistyi 22.9.2020

Tiistaina 22.9.2020 käynnistyi Ammatilliset opettajat AO ry:n historian neljäs AO Akatemia. Siis vaikka järjestysluku on V, niin koronasta johtuen jouduttiin AO Akatemia IV siirtämään alkavaksi 6.10.2020. Paikalle saapui 24 innokasta akatemialaista. Mikä ilahduttavaa, niin joukossa oli myös nuoria edunvalvonnasta kiinnostuneita opetusalan ammattilaisia.

Akatemialaisille jaettiin koulutusmateriaaleina ohjelma, AO:n uusi kierrevihko, kynä sekä tietenkin 10 kpl kasvomaskeja. Alussa oli päivän kevein osa. Paikalla olijat esittelivät itsensä ja Kahootin avulla opiskeltiin hieman OAJ:n terminologiaa.

Varsinainen koulutusosuuden aloitti Olli Luukkainen kertomalla ajankohtaisia asioita OAJ:stä sekä siitä, miten OAJ vaikuttaa niin tulo- ja palkkapolitiikassa kuin koulutuspolitiikassa. Tärkeä viesti kuulijoille oli se, että tulo- ja palkkapolitiikan osalta OAJ ja JUKO ovat työehtosopimuspöydässä allekirjoittava osapuoli, mutta koulutuspolitiikan osalta päätökset tekee kulloinenkin eduskunta säätämällä lakeja ja asetuksia.

OAJ:n neuvottelujohtaja Petri Lindroos kertoi OAJ:n neuvottelujärjestelmästä aukaisemalla OAJ:n järjestörakennetta sekä kertomalla muunmuassa, missä kaikissa työehtosopimuksissa OAJ on neuvottelevana osapuolena tavalla tai toisella mukana.

Koulutuspäivän päätti OAJ:n järjestöpäällikkö Jenni Arnkil kertomalla kuulijoille OAJ:n toimistosta ja sen toiminnasta. Saivatpa akatemialaiset nähdä kuuluisan OAJ:n järjestöhimmelin, josta selvisi, miten OAJ:läinen jäsen kiinnittyy jäsen- tai paikallisyhdistyksen kautta OAJ:hin.

Toinen koulutuspäivä Kiasman seminaarisalissa käynnistyi AO:n puheenjohtajiston esityksellä, miten AO:laiset näkyvät OAJ:n toimintakartassa. Missä kaikissa OAJ:n toimielimissä jatyöryhmissä AO:lla on edustus.

OAJ:n viestinnästä ja ylipäätänsä viestinnästä kertoi OAJ:n viestintäpäällikkö Heikki ”Hese” Pölönen. Heikin osuus oli koulutuspäivien osalta kaikkein vuorovaikutteisin. Kouluttaja ammensi kuulijoihin uutta tietoa, mutta pienten ryhmäkeskustelujen annista ammensi myös itseään ja OAJ:n viestintää hyödyntävää tietoa.

Ennen Kiasman näyttelyyn tutustumista ääneen pääsi myös 22 päivää AO:n viestintätiimin puheenjohtaja Jaana Antila, joka avasi AO:n viestintää nyt ja tulevaisuudessa.

Akatemialaisten palautteen perusteella majoitus Lapland Hotels Bulevardilla oli onnistunut, kuten myös illallinen hotellin ravintola Kullassa.

AO Ammatillisella asialla

16.03.2024