Anna aikaa aivoillesi

Kuinka toimit työssäsi? Häiriintyykö keskittymisesi usein? Tiedätkö miten voit edistää kognitiivista ergonomiaa?

Multitaskauksessa keskittyminen hyppii asiasta toiseen edestakaisin, sillä ihminen pystyy suuntaamaan tarkkaavaisuutensa vain yhteen asiaan kerrallaan. Aivot eivät pysty ihmeisiin. Esim. sähköpostin kirjoittaminen palaverin aikana kostautuu ja palaverin asiat menevät ohi. Miksi emme keskittyisi yhteen asiaan saaden sen työn paremmin tehtyä?

Sallitko keskeytykset eri sovelluksista? Lyhytkin vilkaisu saapuneen sähköpostin kuvakkeeseen tai viestin ilmoitusäänen kuuleminen tarkoittaa, että aivot siirtävät tarkkaavaisuuden alkuperäisestä tehtävästä pois. Sovellusten sulkeminen auttaa aivoja keskittymään.

Sanojen unohtaminen on minulle merkki, että aivoni ovat kuormittuneet ja rauhoittuminen on paikallaan. Aivojen kannalta työtehtävien väleihin tarvitaankin taukoja. Olisiko vuorossa seisominen ja hengitysharjoitus tai muutama taukojumppaliike? Aktivointi nostaa yleistä vireystilaakin.

Keskittyminen ja työn rytmittäminen edistävät aivojen hyvinvointia, mutta aivot kaipaavat myös joutokäyntiä työpäivään. Aivojen nollauksena toimii vaikkapa tuokio taukohuoneen palapelin ääressä tai lounas ilman työasioista keskustelua.

Antamalla aikaa aivoillesi panostat kognitiiviseen ergonomiaan. Muutetaan yhdessä työkulttuuriamme aivoterveyttä edistävään suuntaan!

AOn hallituksen jäsen, työsuojeluvaltuutettu Tuovi Pasma

Lue tarkemmin Työterveyslaitoksen verkkosivulta: Aivotyö sujuvaksi

Työvoimapula kansainvälistää ammatillisen opettajan työtä

Joku roti! Onhan palkkalaskelmasi oikein?