AO Ammatillisella asialla 19.4.2024

Tulo- ja palkkapoliittiset asiat

Yksityisen opetusalan sopimusneuvottelut ovat käynnissä. Valtakunnansovittelija on jättänyt sovintoesityksen ja se on hylätty. Toinen lakkovaroitus on annettu ja mahdolliset lakot toteutuvat 13.-.16.5.

Kuntien heikentynyt taloustilanne on pakottanut monet kunnat toteuttamaan säästötoimenpiteitä. OAJ on seurannut tilannetta ja pyrkinyt ennaltaehkäisemään opetushenkilökuntaan kohdistuvia lomautustoimenpiteitä.  OAJ on julkaissut Stoppi lomautuksille -oppaan paikallisten toimijoiden tueksi.

Hallitus kohdistaa neljän vuoden aikana 100 miljoonan euron leikkaukset vuosittain ammatilliseen koulutukseen. Leikkaukset kohdentuvat erityisesti toista tutkintoa tekeviin.

Koulutuspoliittiset asiat

Hallituksen leikkaukset ammatillisen toisen asteen rahoitukseen ovat ristiriidassa kansallisten tavoitteiden kanssa. Ne eivät ole vastaus osaamistason tai työllisyysasteen nostoon. Päinvastoin.

Leikkaukset iskevät rajusti aikuiskoulutukseen ja toisen tai useamman tutkinnon suorittamiseen. Rahoituksessa ei huomioida millään tavalla tilanteita, joissa ammatin vaihtoon on joko terveydelliset syyt tai alan työvoimatarpeen katoaminen. Koulutuksenjärjestäjät asetetaan samalla eriarvoiseen asemaan sen suhteen, kuinka suuri osa niiden opiskelijoista kuuluu edellä mainittuihin ryhmiin.

Opiskelijoita leikkaukset kuritettavat monella tapaa. Asumistuki putoaa monella opiskelijalla suhteettoman paljon. Tuva- ja muut vastaavat koulutukset tulevat syömään automaattisesti yhden maksuttoman vuoden pois opintoajasta, kun maksuttomuus loppuu sen vuoden lopussa, jolloin opiskelija täyttää 18 vuotta.

Järjestö- ja viestintäasiat

OAJ:n järjestökuvatutkimuksen vastaajista OAOlaisia oli 20,4 % (n. 800) ja heistä 54,9 % oli AOlaisia. OAOlaisten antama NPS-indeksi (Kuinka todennäköisesti suosittelisit OAJ:n jäsenyyttä kollegallesi?) on 38 (v. 2021, 12). Vastauksissa ilmenee mm., että ammatillisen toisen asteen vuosityöaikaan siirtyminen koetaan merkittävänä epäonnistumisena ja OAJ:n tulisi keskittyä edunvalvontaan.

Käsittelemme edunvalvontaa vahvasti paikallisissa koulutustilaisuuksissa ja blogikirjoituksissa. Jäsenhankintakampanjamme tukee jäsenyhdistysten jäsenrekrytointia.

Jäsenrekisterin järjestelmämuutosten vuoksi maksamattomien jäsenmaksujen periminen ja niiden maksuhuomautukset ovat tuoneet OAJ:lle negatiivista palautetta. Muistutetaan edelleen paikallisissa koulutustilaisuuksissa palkkalaskelman tarkistamisesta.

Terveisiä viestinnästä

Orpon hallitus teki arvovalintansa